A2

3. Bērns ģimenē

Dvīņi – vienādi vai tomēr atšķirīgi?

Ja audzini dvīņus, Tev noderēs psiholoģes Ivetas Pļaviņas un Vitas Kalniņas ieteikumi.

1.

Divi vienādi vai ļoti līdzīgi ģērbti bērni izskatās jauki. Viņi ar savu vienādumu pievērš apkārtējo uzmanību, un tas priecē vecākus. Ja vecāki uzsver, ka bērni izskatās tik vienādi, un arī ģērbj viņus vienādi, rodas situācijas, kurās bērni saņem ļoti daudz apkārtējo uzmanības, paši neko nedarot. Ja dvīņiem uz laiku ir jāšķiras, var ciest katra bērna pašvērtējums, radot sajūtu: „Ak, es viens pats jau neesmu diez ko vērtīgs...” Tāpēc nevajadzētu ģērbt abus bērnus līdzīgi vai pat vienādi. Atšķirīgs apģērbs un arī matu sakārtojums veicinās katra bērna individualitāti. Tas palīdzēs, kad dvīņi sāks iet bērnudārzā un skolā. Bērnudārza audzinātājai vai vēlāk skolotājai ir grūtāk uzmanīt divus vienādi ģērbtus bērnus.

2.

Dvīņiem ir grūti attīstīt savu jūtu pasauli, individualitāti, ja viņi visu laiku ir kopā. Aptuveni no gada vecuma dvīņiem laiku pa laikam ieteicams nodrošināt vienatni. Piemēram, uz nedēļu vienu no bērniem var aizsūtīt pie vecmāmiņas uz laukiem. Pārāk ilgu prombūtni mazs bērns nespēs izturēt, jo atšķirtība no vecākiem un arī no dvīņu brāļa vai māsas viņam būs liels pārdzīvojums. Labs risinājums ir organizēt kādu kultūras pasākumu, piemēram, vecmāmiņa ar vienu no dvīņiem dodas uz cirku, leļļu teātri vai kino, bet vecāki var veltīt visu uzmanību otram bērnam. Ja dvīņi bērnībā vienmēr būs kopā, tad vēlāk viņiem būs grūti veidot attiecības ar citiem cilvēkiem, radīt pašiem savu ģimeni.

3.

Lai mazinātu savstarpējo konkurenci, lai katrā bērnā attīstītu individuālās spējas, dvīņus ieteicams vest katru uz savu pulciņu, piemēram, vienu uz dejošanu, otru – uz dziedāšanu. Vai arī izvēlēties katram savu sporta veidu. Nodarbojoties ar kaut ko citu, dvīņiem būs gan atšķirīga dzīves pieredze, gan katram savi draugi.

Pēc Edītes Valteres